English | French | Spanish | Deutch

NoordZuidlijn kiest Robusta

Voor de beroemde NoordZuidlijn, de ondergrondse metro die dwars door Amsterdam loopt, gaat OFN het meubilair verzorgen.

Al jaren wordt met man en macht gebouwd aan de oplevering van de NoordZuidlijn, de ondergrondse metro die dwars door Amsterdam loopt. Met het eind in zicht staat voor VIA NoordZuidlijn, de bouwcombinatie die verantwoordelijk is voor de afbouw van de lijn, de inrichting van de stations op de agenda. Hierbij is de keus gevallen op de speciaal ontworpen Robusta bank van OFN.

Robuste elegantie
Onderhoudsarm, comfortabel, modulair opgebouwd en vloeistof doorlatend. Een aantal van de eisen waar het meubilair aan moest voldoen. En natuurlijk werd er een eenheid in uitstraling met het bouwkundig ontwerp van de architecten gevraagd. Deze wordt omschreven als industrieel met veel glas en RVS, wat zorgt voor een robuuste uitstraling. Arend Smid, projectcoördinator voorbereiding VIA NoordZuidlijn: “Het ontwerp van OFN past goed in het bouwkundige ontwerp van de architecten. De architecten mochten ook kiezen welk aangeboden meubilair ze het meest passend vinden.”

Ontzorgen
Maar het ging niet alleen om het design. Arend vervolgt: “Naast de uitstraling was de aanbieding van de bank economisch goed. Daarnaast heb ik goede ervaringen met Frans Coljé van OFN. In het verleden hebben ze bewezen dat ze echt kunnen ‘ontzorgen’. Dus dat verwacht ik nu weer. Ik zie uit naar de samenwerking met OFN.”

Hoofdstad
Dat gevoel is wederzijds. Frans Coljé: “Het is natuurlijk geweldig om onze hoofdstad in ons portfolio op te kunnen nemen. De stad is het visitekaartje van het land en op deze manier kunnen wij hieraan bijdragen. Wij hopen een inspiratie te zijn voor de rest van het Amsterdamse metrovervoer.” Net als het hele bouwproject, was ook dit een langdurig proces. Vanaf begin 2011 is OFN al in gesprek met VIA NoordZuidlijn. Alle ontwerpwensen ontbraken toen nog.  Frans: “Toen er een redelijk concrete industriële ontwerp visie was, hebben wij deze vertaald naar drie concrete ontwerpen.”

Plaatsing
Het gaat om 55 banken en 114 afvalbakken, verdeeld over zeven stations. De plaatsing zal vanaf nu tot eind 2016 lopen. Voor het plaatsen gelden strenge veiligheidseisen en de aanlevering van de producten gebeurt via het spoor. Dit wordt uitbesteed aan ons zusterbedrijf OFS, die op dit gebied specialist is. Naar verwachting zal de metrolijn in 2017 in gebruik worden genomen.

002