English | French | Spanish | Deutch

HO2V in Eindhoven

Op 18 mei 2015 start de aanleg van de tweede Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn (HOV2) op het gedeelte Winkelcentrum Woensel – Veldmaarschalk Montgomerylaan. “Een mooi 4 fasen-project waarvoor we in 2013 op de Sterrelaan al zijn begonnen en nu voortzetten op de Huizingalaan,” legt Koert Bregt, projectleider van OFN uit.

HOV en HOV2
Eindhoven ziet dat haar regio steeds belangrijker wordt voor de Nederlandse economie. Ze vindt daarom dat het belangrijk is dat Eindhoven goed bereikbaar blijft en tegelijk een prettige leefomgeving is zonder overlast door sluipverkeer en geluid. Hiervoor zet Eindhoven in op het Hoogwaardig Openbaar Vervoer netwerk en heeft ze besloten dat er een aparte busbaan komt, die een groot aantal voorzieningen van de stad met elkaar verbindt. “Zo heeft OFN medio april de opdracht van Eindhoven365 gekregen om een groot aantal abri’s, fietsoverkappingen en hekwerk te leveren. Op de Huizingalaan, wat eigenlijk niet valt onder de HOV2, maar wel onderdeel uitmaakt van het HOV netwerk, plaatsen we de eerste zes DRS-abri’s,” vertelt Koert met gepaste trots.

Driehonderdtwintig meter hekwerk
Op de Aalsterweg staan eind juli vijf nieuwe DRS-abri’s waarvan bij één halte ook nog eens 40 meter hekwerk geplaatst zal gaan worden. De Montgomerylaan krijgt ook zes DRS-abri’s. “En omdat de busbaan op de Montgomerylaan direct parallel naast de weg komt, wordt daar in totaal nog eens honderddertig meter hekwerk geplaatst wat dienst doet als rijbaanscheiding,” vertelt Koert verder. “De haltenaamborden integreren we dan mooi binnen dit hekwerk. Iets wat we in principe ook doen op de Huizingalaan, daar komt bij iedere halte dertig meter hekwerk en dan ook nog eens dertig meter losstaand. In totaal dus driehonderdentwintig meter! Daar waar we de haltenaamborden niet kunnen integreren, kiezen we voor losstaande halteborden.”

Met de fiets naar de bus
De combinatie van de vrijliggende busbanen en het creëren van voorrang voor het HOV op deze busbanen, zal ervoor zorgen dat het openbaar vervoer in de gemeente Eindhoven een grote stimulans biedt aan haar inwoners en bezoekers om gebruik te maken van het OV. Het moet hen eenvoudig en aantrekkelijk gemaakt worden om meer gebruik te maken van het openbaar vervoer en alleen daar het autoverkeer te stimuleren op wegen die daarvoor bedoeld zijn, zoals De Ring. “Zo hebben wij naast het leveren en plaatsen van de DRS-abri’s en het hekwerk, ook de opdracht gekregen voor het verzorgen van de fietsoverkappingen. Deze fietsoverkappingen komen verdeeld over de drie straten en bieden ruimte aan een kleine 200 fietsen. Mensen kunnen binnenkort eenvoudig en gemakkelijk een combinatie maken van reizen met het OV en een stukje fietsen. Eind september is OFN namelijk al klaar met het plaatsen van de DRS-abri’s, het hekwerk en de fietsoverkappingen!”

2016
Volgend jaar krijgt het winkelcentrum WoensXL een eigen busstation op de kop van de Montgomerylaan waar dan 8 bussen tegelijk halteren. Er komt een fraaie, glazen overkapping welke veel comfort gaat bieden aan de reizigers en legt Eindhoven een aantrekkelijke looproute aan naar het winkelcentrum. “Ook dan zullen we weer een aantal DRS-abri’s leveren op dit busstation. En niet alleen op dit busstation, maar ook op de Aalsterweg komen nog eens vier DRS-abri’s,” aldus Koert. “Zo kunnen we eind augustus volgend jaar zeggen dat OFN met succes een flinke steen heeft bijgedragen aan het Hoogwaardig Openbaar Vervoer netwerk van Eindhoven!”