English | French | Spanish | Deutch

Dalen in Delft

Een verreiker van zestien ton met een reikarm van 26 meter, ondergronds positioneren, om hiermee vanaf één perron de banken over de andere perrons te verdelen. OFN en OFS voltooiden deze opdracht met succes in Delft.

Liep het spoor vroeger dwars door het centrum van Delft heen, binnenkort is dit verleden tijd. Momenteel wordt druk gebouwd aan een ondergronds spoortunnel. Een prachtige oplossing voor de ruimtelijke indeling van het drukke gebied. Maar de aanleg hiervan veroorzaakt wel complexe logistieke vraagstukken. OFN is vereerd hier een aandeel in te mogen leveren.

Eerlijk delen
OFN en OFS plaatsten ondergronds twaalf banken, twee vertrekstaatkasten en zes afvalbakken. Sean Buitenhuis, projectleider van OFN vertelt: “Er is één opening van de straat naar een perron, waar de producten door aangeleverd kunnen worden. Van daar uit hebben we de objecten verdeeld over de verschillende perrons. Hier lag de grootste uitdaging.”

Lange arm
Want hoe pak je dit aan? Sean bedacht de oplossing: “Met een 80 ton wegende kraan hebben we via de opening de verreiker en de objecten naar beneden laten afdalen. Deze kan wat de naam beloofd; hij reikt ver. Hierdoor konden wij de meubels vanaf het ene perron met de meterslange telescooparm op het andere perron plaatsen.“ Het station zal nog een half jaar gesloten blijven. In deze tijd wordt de veiligheid uitvoerig getest. De stationshal blijft wel bovengronds, evenals de stadskantoren op de eerste verdieping.